Orthopedische Geneeskunde volgens Cyriax

In het vakgebied Orthopedische Geneeskunde staan lokale aandoeningen centraal van gewrichtskapsels, pezen, peesschedes, slijmbeurzen en zenuwen in hun relatie tot gewrichten en spieren. Therapievormen die gehanteerd worden zijn onder andere dwarse fricties, manipulaties, oefen- en houdingsadviezen. Het werk van artsen Orthopedische Geneeskunde wordt in het bijzonder gekenmerkt door het geven van injecties. Voor het toepassen van dit soort injecties is specifieke ervaring en training noodzakelijk. De injecties bevatten bijnierschors-hormonen en/of een verdovende stof. Als een lokale ontsteking een grote rol speelt is dit een zinvolle en weinig belastende vorm van therapie. Lokale injectietherapie werkt in het algemeen snel en effectief.

Voorbeelden van aandoeningen die in aanmerking komen voor lokale injectietherapie zijn:

1.    slijmbeurs ontstekingen

2.    kapsel irritatie van gewrichten

3.    peesschede ontstekingen

4.    tenniselleboog

Artsen die zich toegelegd hebben op Orthopedische Geneeskunde hebben zich verenigd in de Vereniging van Artsen voor Orthopedische Geneeskunde (VAOG). Kijk voor meer informatie op: www.vaog.nl

James Cyriax

De Orthopedische Geneeskunde vindt zijn oorsprong in het werk van James Cyriax (1905-1985), een Engelse orthopedisch arts.

Cyriax stelde vast dat vele aandoeningen van het bewegingsapparaat niet zichtbaar zijn op röntgenfoto’s.

Cyriax “ontwikkelde een systeem voor het onderzoeken van het bewegingsapparaat, waarmee nauwkeurig diverse aandoeningen kunnen worden vastgesteld” (prof Rasker 1993).

James Cyriax