Intra Muscular Stimulation volgens Gunn

Bij Intra Muscular Stimulation (IMS) helpen de naalden de spieren te ontspannen, pijn te verminderen, beweeglijkheid te verbeteren en het zenuwstelsel te stimuleren. Intra Muscular Stimulation is een behandeling die vooral geschikt is voor al langer bestaande (chronische) klachten.

Spieren - maar ook andere organen - vertonen klachten en verschijnselen die veroorzaakt worden door een stoornis in de perifere zenuw(en). De pijn wordt dan ook neuropatische pijn genoemd. De oorzaak hiervoor is heel vaak te omschrijven als nerve attrition. Er wordt binnen de “methode Gunn” systematisch onderzoek gedaan naar neuropatische pijn en de verschijnselen die daar bij horen. Met name trofische verschijnsel-en, waaronder de toestand van de huid wordt beoordeeld en signalen als strengen en gevoelige (verharde) punten in spieren.

Net als bij dry needling wordt gebruik gemaakt van dunne naalden. Deze worden in het spierweefsel aangebracht met als doel ontspanning te geven. Dat wordt “release” genoemd. De doorbloeding en beweeglijkheid verbetert soms heel direct. Vooral de spieren in het verzorgingsgebied van de zenuw worden daarom behandeld. Daarnaast worden speciaal de spieren rond de wervelkolom behandeld omdat nerve attrition veelal begint op de plaats waar de zenuwen de wervelkolom verlaten. Veel chronische klachten vinden hun oorsprong in de rug.

IMS volgens Gunn wordt inmiddels aan de Universiteit van Vancouver (UBC) onderwezen. Dokter van Essen kreeg in 2014 de erkenning in Vancouver tot “UBC-GunnIMS teacher”

dr. Chan Gunn

Dr Chan Gunn heeft vele jaren gewerkt als kli-nisch professor in het “Multidisciplinary Pain Centre” van de Universiteit van Washington in Seattle. Dit centrum geniet mede door het werk van John D. Loeser (professor in de neurochi-rurgie en anesthesiologie en directeur van dit centrum) internationale bekendheid als het gaat om chronische pijn.

Dr Gunn dankt een deel van zijn bekendheid aan zijn bijdrage aan “Bonica’s Management of Pain”. Dit boek geldt in Noord Amerika als een standaardwerk. In de bijdrage van dr Gunn wordt de neuropatische genese van chronische pijn van myofasciale origine belicht.

Dr Gunn heeft voor zijn werk de hoogste nationale onderscheiding van Canada (“Order of Canada”) gekregen. In Londen werd hij in 2007 benoemd tot “Fellow of the Royal College of Physycians”